پرداخت خلافی خودرو در بیمه دات کام

بیمه شخص ثالث یکی از انواع بیمه اموال است. طبق قانون راهنمایی و رانندگی در ایران تمام وسایل نقلیه موتوری باید تحت پوشش‌های این بیمه‌نامه باشند. بیمه شخص ثالث خسارت‌های مالی و جانی اعم از فوت، هزینه‌های درمانی و ازکارافتادگی ناشی از حوادث رانندگی را برای اشخاص ثالث تا سقف مورد توافق جبران می‌کند. در این پست می‌خواهیم به معرفی بیمه اجباری وسایل نقلیه و اهمیت داشتن آن صحبت کنیم.

اهمیت بیمه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث اصلی‌ترین بیمه خودرو است. مطابق قوانین راهنمایی و رانندگی وسایل نقلیه بدون داشتن بیمه‌ شخص ثالث معتبر حق تردد در خیابان‌ها و جاده‌ها را ندارند. پس در صورت نداشتن بیمه اجباری معتبر، پلیس راهنمایی و رانندگی می‌تواند وسیله نقلیه را تا زمان ارائه بیمه‌نامه دارای اعتبار در پارکینگ پلیس نگه دارد. در صورتیکه حوادث رانندگی منجر به جرح یا فوت شود؛ عداقب نداشتن بیمه اجباری به مراتب بدتر می‌گردد. در شرایط فرض گرفته شده مسئولیت پرداخت همه آسیب‌های ایجاد شده با راننده مقصر است. وسایل نقلیه‌‌ای که بیمه اجباری نداشته نباشند قابل معامله نیستند. افزون‌بر موارد گفته شده این وسایل مشمول جریمه دیرکرد بیمه، جریمه نقدی تخلف از قانون رانندگی و پرداخت هزینه پارکینگ نیز هستند.

توضیح اصطلاحات تخصصی در قرارداد بیمه شخص ثالث

هر قراردادی اصطلاحات خاصی در متن خود دارد. بیمه اجباری هم از این قاعده مستثنی نیست. در ادامه اصلی‌ترین واژه‌های تخصصی بیمه‌نامه‌های اجباری خودرو را برایتان شرح می‌دهیم.

بیمه‌گزار/ بیمه‌شده:

بیمه‌گزار می‌‌تواند شخصی حقیقی یا حقوقی باشد. این شخص با شرکت بیمه قرارداد بیمه امضا می‌کند. در واقع، او به ازای پرداخت حق‌بیمه مشمول پوشش‌های بیمه‌نامه می‌شود.

بیمه‌گر:

بیمه‌گر در قرارداد بیمه یک شرکت حقوقی است که به ازای دریافت حق‌بیمه از بیمه‌گزار، ریسک خطرات وارده به موضوع بیمه را تحت پوشش قرار می‌دهد.

بیمه‌نامه:

قراردادی است مکتوب و قانونی که بیمه‌گر و بیمه‌گزار با هم بر سر موضوع بیمه منعقد می‌کنند. در متن قرارداد مسئولیت دو طرف کاملا مشخص شده است.

موضوع بیمه:

به شرایط یا موقعیتی می‌گویند که در صورت بروز آن، بیمه‌گر به تعهداتی که در بیمه‌نامه پذیرفته است عمل می‌کند. مثلا درمان در شرایط بیماری، آتش‌سوزی یا آسیب به شخص ثالث.

حق‌بیمه:

مبلغی است توافقی بین بیمه‌گر و بیمه‌گزار. مقدار این مبلغ به عوامل متعددی چون: پوشش‌های بیمه‌نامه بستگی دارد.

تخفیفات بیمه‌نامه

تخفیفات بیمه شخص ثالث به شرح زیر است:

تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث

اگر در طول مدت اعتبار بیمه‌نامه مطابق جدول زیر از پوشش‌های بیمه‌نامه استفاده نکنید، مشمول دریافت تخفیف عدم خسارت می‌شوید:

جدول تخفیف عدم خسارت

سال

1

سال 2

سال 3

سال 4

سال 5

سال 6

سال 7

سال 8

سال 9

سال 10

سال 11

سال 12

سال 13

سال 14

درصد تخفیف

%5

%10

%15

%20

%25

%30

%35

%40

%45

%50

%55

%60

%65

%70

تخفیفات شرکت بیمه

بیمه‌گران بر مبنای سیاست‌هایی که دارند، در مناسبت‌های مختلف ملی و مذهبی به بیمه‌گزاران‌شان تخفیف‌های ویژه‌ای می‌دهند. اما طبق ابلاغ بیمه مرکزی این تخفیف‌ها نباید از 2.5 درصد عدول کند.

شرایط انتقال تخفیف بیمه‌نامه در بیمه شخص ثالث

اگر مایل به انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث هستید در شرایط زیر این امکان برای شما فراهم شده است:

  • انتقال بیمه اشخاص ثالث به شرکت بیمه دیگر: مالک ثابت است.
  • انتقال تخفیف بیمه‌نامه در صورت تعویض خودرو قدیمی، فرسوده و اقساطی به خودروی جدید: مالک ثابت است.
  • انتقال تخفیف به خودروی صفر: مالک ثابت است.

اگر مایل به دریافت اطلاعات تکمیلی در خصوص بیمه شخص ثالث هستید؛ به لینک زیر مراجعه کنید.

منبع: اهمیت داشتن بیمه شخص ثالث